Saturday 27 August 2011

Super Red Arowana di Jabatan Perikanan Negeri Melaka

Salam Ramadhan,

Baru-baru ini aku dan rakan setugas mendapat satu tugasan di Melaka, kene menghantar dokumen kepada beberapa agensi kerajaan sebagai bahan rujukan mereka semasa membuat presentation nanti.

Setelah selesai menghantar 2 salinan kepada agensi kerajaan di Wisma Negeri bertempat di MITC, perjalanan  diteruskan  ke jabatan seterusnya di Batu Berendam iaitu Jabatan Perikanan Negeri Melaka.

Selepas mendapat green light dari guard Jabatan tersbut, kami pun terus menuju ke pejabat untuk menyerahkan dokumen dan dapatkan cop receive yang membuktikan  kami telah berjaya menyerahkan dokumen tersebut dengan selamat.

Sebaik melangkah masuk ke pintu utama, mata aku terus melilau mencari meja receptionis, dalam dok cari tu, terpandang la sebuah akuarium yang agak besar saiznya berukuran  6 kaki panjang dan menempatkan seekor  Scleropages Formosus  dari jenis Super Red Arowana.


Super Red Arowana yang menjadi penyambut tetamu di Jab. Perikanan Negeri Melaka.

Arowana ini berukuran kira-kira 16 inci dan sangat cantik. Seolah-olah memahami tujuanya ditempatkan di situ sebagai penyambut tetamu, ia berenang mundar mandir mempamerkan kilauan merah sisiknya, sisiknya yang mempunyai ring kemerahan jelas kelihatan apabila ia membuat pusingan sewaktu renangan, sungguh mempersonakan!! tetapi jika diamati betul-betul terdapat sedikit kecacatan pada bahagian tulang belakang. Kalau dapat di lihat berhadapan dengan spesis ni, jelas kelihatan satu lekukan ke kanan di atas sisik ke-6.




Kelihatan ring kemerahan di pinggir frame sisik.


Susunan sisik yang cantik.


 Ikan emas diletakkan bersama dengan Arowana ini sebagai diet makanan hariannya 

Arowana ini telah dimasukkan cip PIT(Passive Integrated Transponder) yang bernombor tag 4848534F25 pada 23 Julai 2007 dan maklumat ini jelas tertera pada  sijil identiti (Certificate of Identity ) yang diletakkan bersebelahan akuarium tersebut. Arowana  daripada generasi F2 ini terhasil melalui pembiakan dalam kurungan secara komersial oleh King Kong Akuarium 



 Certificate of Identity Super Red Arowana


Setelah puas mengambil gambar kenang-kenangan untuk dikongsi di dalam blog ini, kami pun berangkat ke destinasi seterusnya untuk menyambung tugas. Jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment